Akt urodzenia

ceremonia, przysięga, formalności, organizacja

 

Akt urodzenia

Postprzez Szamad » Pon Lut 11, 2008 10:12 am

Hej,

nie wiem czy wiecie (ja nie wiedziałam, dlatego piszę) że do ślubu trzeba mieć odpis aktu urodzenia płatny (koszt 22 zł.), gdyż taki pobrany z urzędu potrzebny np. do wydania dowodu osobistego jest nieważny! Mam wrażenie że ta informacja nie jest jasno podawana. Także chcąc wziąć ślub należy pobrać płatny odpis aktu z USC w miejscu urodzenia, bo inaczej nic nie załatwicie :)

Pozdrawiam, Karola
Karolka

Szamad
pierwsze kroki
pierwsze kroki
 
Posty: 34
Rejestracja: Wto Lip 10, 2007 9:53 am
Miejscowość: Wrocław

Postprzez elka » Pon Lut 11, 2008 10:46 am

faktycznie, żeby załatwić formalności przedślubne w USC do ślubu konkordatowego (załatwia sie to w miejscu stałego zameldowania jednego z narzeczonych) (a jest to Urząd nie w gminie naszego urodzenia) to musimy wybrać lub poprosić o przesłanie takich dokumentów do USC, w którym załatwiamy formalności nic mi nie wiadomo o dacie ważności takiego dokumentu wiem tylko że nie może być zniszczony i musi mieć znak wodny - orzeł
elka
rozkręcam się
rozkręcam się
 
Posty: 65
Rejestracja: Pią Maj 05, 2006 2:03 pm

Postprzez skorak » Pon Lut 11, 2008 11:16 am

Z tego co pamiętam to ważność wypisu z USC aktu urodzenia jest ważny ale tylko 3 miesiące od jego wydania a bezterminowo jest ważny tylko akt zgonu
skorak
pierwsze kroki
pierwsze kroki
 
Posty: 44
Rejestracja: Wto Paź 30, 2007 10:38 am

Postprzez malwka » Pon Lut 11, 2008 12:14 pm

No to nie do końca tak :( do ślubu kościelnego, konkordatowego  nie dostajesz aktu urodzenia , tylko zaświadczenie jest to  tzw. sporządzenie aktu małżeństwa, koszt  84zł.
Większość obecnie zawieranych związków to tzw. małżeństwa konkordatowe. Przy ich zawieraniu narzeczeni mają ułatwioną drogę formalną, choć muszą spełnić określone wymagania.
Zawarcie w/w związku polega m.in. na otrzymaniu w Urzędzie Stanu Cywilnego dokumentu (w trzech egzemplarzach) zawierającego: dane przyszłych małżonków, wyrażoną wolę co do nazwiska, stwierdzającego brak przeszkód cywilnych do zawarcia małżeństwa oraz inne informacje. Dokument ów narzeczeni uzyskują w USC właściwym dla stałego zamieszkania jednego w nich po dostarczeniu aktów urodzenia.
Jest on ważny tylko przez 3 miesiące, stąd konieczność takiego dostosowania daty jego uzyskania, aby nie stracił ważności przed ślubem. Następnie dostarcza się ten dokument do kancelarii parafialnej. Po uzupełnieniu danych i zawarciu małżeństwa, które ma w tym wypadku oprócz skutków sakramentalnych także skutki cywilno-prawne, kapłan dostarcza wymagane dokumenty do Urzędu Stanu Cywilnego.
Oczywiście jeżeli , mieszkacie i urodziliście się w tym samym mieście np.we Wrocławiu , nie trzeba dostarczać do USC aktu urodzenia , bo pani sama sobie potwierdzi dane w archiwum:)

Osoba pragnąca zawrzeć małżeństwo cywilne  jest obowiązana:

  • przedstawić dowód osobisty jako dokument stwierdzający tożsamość.
  • złożyć skrócony odpis aktu urodzenia ( nie składają tych odpisów osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo w USC miejsca swojego urodzenia),

oraz:

  • jeśli osoba jest rozwiedziona - skrócony odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie;
  • jeżeli jest to wdowa lub wdowiec wówczas należy przedłożyć akt zgonu współmałżonka.
  • złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie się o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
  • złożyć prawomocne postanowienie sądu zezwalające na zawarcie małżeństwa jeśli wymagają tego przepisy.
  • cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo obowiązany jest złożyć dokument stwierdzający możność zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego oraz odpis aktu urodzenia. Od złożenia takiego dokumentu zwolnić może tylko sąd.

Opłata skarbowa za każdy przedstawiany odpis skrócony wynosi 22 zł (notatki z archiwum są wolne od opłaty).

Mam nadzieję , że trochę pomogłam , jak ktoś chce więcej poczytać to pisałyśmy już o tym w wątku panny młode 2008 , zapraszam:)


Awatar użytkownika
malwka
kocham to forum? :)
kocham to forum? :)
 
Posty: 792
Rejestracja: Śro Wrz 05, 2007 11:57 am
Miejscowość: WROCŁAW

Postprzez lalunia84 » Pon Mar 24, 2008 2:23 pm

Ile czasu mają w Urzędzie na wystawienie papierów do ślubu konkordatowego? A może wystawiają je od ręki???
Awatar użytkownika
lalunia84
uwielbiam tu pisać
uwielbiam tu pisać
 
Posty: 392
Rejestracja: Nie Mar 23, 2008 4:12 pm
Miejscowość: Jelenia Góra

Postprzez kasior » Pon Mar 24, 2008 3:10 pm

A więc tak ostatnio to załatwiałam i oboje musieliśmy mieć akt urodzenia i dowody osobiste. MOjego Tomka akt miał ponad rok i był dobry.
A jeżeli chodzi o ważność 3 miesięcy to, to zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego traci ważność po upływie 3 miesięcy. Oczywiście musicie być oboje.
Całość trwała 15 minut i papiery dostaliśmy od ręki.

Awatar użytkownika
kasior
prawie tu mieszkam:)
prawie tu mieszkam:)
 
Posty: 489
Rejestracja: Sob Mar 08, 2008 4:46 pm
Miejscowość: Jelenia Góra

Postprzez lalunia84 » Pon Mar 24, 2008 3:19 pm

Dziękuję za odpowiedź. Jeszcze jedno małe pytanko:
czy osoba urodzona na miejscu też musi mieć skrócony akt urodzenia?
Awatar użytkownika
lalunia84
uwielbiam tu pisać
uwielbiam tu pisać
 
Posty: 392
Rejestracja: Nie Mar 23, 2008 4:12 pm
Miejscowość: Jelenia Góra

Postprzez kasior » Pon Mar 24, 2008 4:08 pm

Urodziłam się w Jeleniej Górze moj Tomek w Inowrocławiu. W urzedzie byliśmy w Jelenij i oboje musieliśmy posiadac skócony odpis aktu urodzenia (22zł), który też od ręki wystawiają.

Awatar użytkownika
kasior
prawie tu mieszkam:)
prawie tu mieszkam:)
 
Posty: 489
Rejestracja: Sob Mar 08, 2008 4:46 pm
Miejscowość: Jelenia Góra

Postprzez lalunia84 » Pon Mar 24, 2008 4:11 pm

Dziękuję Ci bardzo.
Awatar użytkownika
lalunia84
uwielbiam tu pisać
uwielbiam tu pisać
 
Posty: 392
Rejestracja: Nie Mar 23, 2008 4:12 pm
Miejscowość: Jelenia Góra

Postprzez lalunia84 » Nie Cze 08, 2008 4:54 pm

Robotę papierkową mamy już za sobą ;) Dowiedziałam się, że akt urodzenia musi posiadać opłatę 22zł (zazwyczaj pieczątka). Mój M. jej nie miał i musiał iść do kasy i zapłacić, a niby nieważny akt urodzenia i tak zabrali...
Natomiast opłatę za papiery do ślubu uiszczamy w urzędzie, gminie, gdzie odbędzie się ślub. W naszym przypadku jest to Dąbrowica, która podlega pod gminę Mysłakowice, zatem przy załatwianiu papierków zostałam odesłana na pocztę, żeby zrobić przelew. Nr konta dostałam od kierownika USC.
Awatar użytkownika
lalunia84
uwielbiam tu pisać
uwielbiam tu pisać
 
Posty: 392
Rejestracja: Nie Mar 23, 2008 4:12 pm
Miejscowość: Jelenia Góra


Wróć do Ślub



Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość